تفهيم اسرار نماز به دانشجويان و تأثير آن در بازسازي معنوي آنان
گفتني است در اين زمان كه عشقهاي ناپاك و دنيوي و مجازي در قالبهاي مختلف در لباس نوگوايي و تجدد نمود يافته است تا ريشه معرفت و مجاهدت، طهارت آسماني را بخشكاند قهراً باعث انحراف افراد بخصوص جوانان خواهد بود. بنابراين جوان پرجوش و خروش و آكنده از استعداد بخصوص «قشر دانشجو» را نميتوان جز از طريق كشش مغناطيسي عظيم عشق پاك به صراط حقيقت فراخواند، عشقي كه آسماني، ملكوتي و قلبي باشد، نه زميني، نفسي و شهواني. عشقي كه ره آورد آن منبعث از باطن و حقيقت دلنواز دين باشد و باشعاع كمال مطلق و تجلي ذات حق كه دل جوانان را روشن سازد تا انساني كامل پرورش يافته و در جوامع بشري منشأ اثر باشد. علي عليه السلام ميفرمايد: ادبوا و لادكم ليغر زمانكم فرزندانتان را براي زماني غير از زمان خودتان تربيت كنيد بنابراين بايد در تربيت فرزند نهايت كوشش را انجام داد.
بنا به عقيده اكثر دانشمندان در آموزش و گرايش نسل جوان سه عنصر اصلي را ميتوان محور قرار داد:
1) محيط خانوادگي 2) محيط مدرسه و دانشگاه 3) رسانه هاي گروهي و درميان آنها رفتار و كردار استادان نقش عمدهاي ايفا ميكند، استاد ميتواند با ايجاد احساسات خوشايند در انجام فرايض مذهبي و بازگو كردن فلسفه اصلي وجود نيايش و مذهب فضايي را براي بازسازي معنوي طبقه دانشجو باز كند و آنها را در نگرش به ارزشهاي معنوي راهنمايي كند تا كنكاش بيشتري داشته باشند و آنها را به درك مطالب اصلي و فلسفه عبادت و ستايش وادار نمايد زيرا نمازي كه بر اساس طهارت قلب و مبتني بر معرفت روحاني باشد نجاتگر نسل امروز است، آري نماز حقيق و در رأس سجده واقعي معراج روح به عوالم غيب و شهود است. نماز راستين همانند نخ تسبيح است كه در تمام دانههاي آن جاري است، يعني نماز در مسائل گوناگون فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، مادي، معنوي و... گره خورده است، سجده الهام آور عجايب آسمان عشق قلبي و جاذبه روحاني است، سجده سوزش است سازش، سجده كوشش است و بينش، تجليگاه جمال حق، با توجه به نياز بشر امروزي بالاخص قشر دانشجو به معنويت و عرفان و درك حقايق جايگاه نماز و سجده در نيل به اين هدف نقش تمركز و حضور قلب و تحقيق كمالات والاي انساني غيرقابل انكار ميباشد. زيرا سير تكاملي دين از زمان حضرت آدم با دستور خداوندي خطاب به ملائكه فقعوا له ساجدين شروع و با آيه شريفه اليوم اكملت لكم دينكم به اوج خود رسيد. گرچه تقابل و تضاد حق و باطل در هر جامعه در هر برههاي از زمان به شكلي نمود پيدا ميكند اما با وجود تمام اين موانع ميتوان ادعا كرد اگر نمازگزار به فلسفه وجودي نماز واقف باشد در همه اعصار پيروز خواهد شد. البته بايد توجه داشت كه خواندن نماز با اقامه فرق دارد، خواندن يعني قرائت ظاهري و بيان الفاظ و اذكار نماز با حفظ آداب شرعيه آن، ولي اقامه نماز كه در آيات قرآني با بيان اقيموالصلاة... و يقيمون الصلاة و يؤتون الزكاة... و مانند اينها تعبير آورده شده حاكي از اين است كه در اداي الفاظ و اذكار نماز مضافاً بر شرايط صحت آن برپايي آن بايد بر مبناي بصيرت و شناخت عصاره و حقيقت نماز باشد و اين چنين نماز است كه پاسخگوي كامل به عاليترين نياز انسانهاي باشعور و مؤثرترين نقش را در تربيت روحي انسانها ايفا ميكند كه دانشجو نمونه بارز آن در اجتماع خودش است.